31 Aralık 2018 Pazartesi

Black Mirror: Bandersnatch "Kontrol Kimde?"

İlk interaktif filme ilk interaktif yorum. Black Mirror'ın interaktif yani olayların gidişatına izleyicinin karar verdiği Bandersnatch bölümüyle ilgili yorumlarımı paylaşmaya geldim ama bu yoruma sorulara vereceğiniz cevaplarla siz yön vereceksiniz sevgili okuyucu. Öyleyse çok uzatmadan ilk soru,

"Hayatta tercihler yaparken asıl kontrol kimde?"

---------------------------------------------Bende | Bende Değil---------------------------------------------


Üzgünüm kontrol sizde değil.

"Bende" ve "Bende Değil" seçeneklerinin aynı yere çıkması sizi sinirlendirdi mi? Öyleyse bir de Bandersnatch'i deneyin.

Film, Stefan adındaki bir gencin Bandersnatch adlı, okurun kitabın gidişatına yön verdiği bir kitabı (bizdeki Şahane Hatalar gibi) bilgisayar oyununa çevirme sürecini anlatıyor ve biz izleyicilerin de bu sürece yön vermesini istiyor.

Bandersnatch önce Stefan'ın yiyeceği mısır gevreğine karar verme ya da dinleyeceği gruba karar verme gibi basit seçimlerle başlayınca bir hayalkırıklığına uğramıştım interaktif dedikleri bu muydu diye ama film ilerledikçe seçimlerin zorluğu ve kasveti artmaya başladı. Sona geldiğimde geri gidip seçimlerimi değiştirdim ve farklı bir sona ulaşıncaya kadar tekrar izledim. Bu döngüye birden fazla kez girince filmin rahatsız ediciği oldukça arttı.

Farklı bir deneyimdi Bandersnatch. Sürekli geri gidip durduğum için film bayağı bir vaktimi aldı ama pişman değilim. Hatta denemediğim seçenekleri deneyesim hala var ama internette Bandersnatch'in tüm alternatif sonları paylaşılmış ve ben de okudum hepsini zaten. Bazıları Bandersnatch'i abartı bulmuş ama ben sevdim. İlklerin günahı olmaz hem. İnteraktif filmlerin öncüsü olması bile yeterli bence. Filmi henüz izlememiş olanlara diyeceğim son şey, bence kesinlikle bir şans verin; izleyenler için diyeceğim şey ise yorum burada bitmedi, tekrar den--- şaka şaka aşağıda yorumun spoiler içeren kısmı da var, buyrunuz.

Bandersnatch'i tüm kontrolün izleyicide olmamasından dolayı eleştirmişler biraz. Mesela bir sahnede Colin, Stefan'a uyuşturucu teklif ediyor ve kabul edersek malum balkon sahnesi yaşanıyor. Ancak etmezsek de bu sefer Colin gizlice Stefan'in içkisine atıyor ve kendimizi yine balkon sahnesinde buluyoruz. Bunu eleştirmişler zorla yine aynı sahneye getiriliyoruz diye ama Bandersnatch'teki söylem de bu değil mi zaten? Kontrolün bizde olduğunu sanıyoruz ama aslında bir yanılgı bu. Tüm film boyunca da bu mesajı verdiler: Colin'in Pacman metaforu, Stefan'ın oyununun 5 aldığı alternatif sonda doktorla konuşurken oyundaki sorunu oyuncuya daha az seçenek vererek, oyuncuya sahte bir kontrol hissi yaşatarak çözdüğünü söylemesi...

Bilemiyorum Altan, Stefan'a paralel olarak bizim de filmde tamamen kontrol sahibi olmadığımızı fark etmemiz güzeldi bence ya da ben bu tarz hikayeye sahip filmlerin acemisi olduğum için hoşlandım. Zaten ilk izleyişimde TuckerSoft'un gel şirkette yaz oyununu teklifini kabul edip en çabuk ve anlamsız sona ulaşmış biriyim, o yüzden çok da güvenilir sayılmam lol.

Meraklılarına Bandersnatch'in tüm sonlarını ve bu sonlara nasıl ulaşılacağını anlatan şu yazıyı da bırakıp KPSS kitaplarıma geri dönüyorum. Ben tekrar buraya dönene kadar benimle Bandersnatch hakkındaki düşüncelerinizi paylaşabilirsiniz bence :))) Beğendiğiniz mi, hangi sonlara ulaştınız? Buyrunuz yorumlara :))

12 yorum:

  1. Yazının düzenlenmesine bayıldım. Gerçi iki seçeneğin de aynı yere çıkması biraz garip (uygun kelime bu mu bilemiyorum ama :) ) ama filmi daha da merak ettim şimdi. Muhakkak izleyeceğim :)
    Bu arada, musmutlu geçecek bir yıl dilerim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederiim :)) Filme bir atıfımsı bir şey yapmak istedim :D İzleyince yorumunu okumak isterim mutlaka, bakalım seni nasıl bir son bekliyor :))
      Çok teşekkür ederiim, sana da sağlıklı, huzurlu yıllar İlkay^^

      Sil
  2. Mükemmel ötesiydi yaa.🙈 İki gün önce izlemiştim ben de. Dilerim böyle bölümlerin devamı da gelir. 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen, umarım çoğalır bu tarz filmler/diziler😍

      Sil
  3. Black mirror favori dizilerimden biridir. Yeni konseptini duydum ama izleyemedim henüz. Mutlaka çok başarılı olmuştur. Teşekkürler bilgi verdiğiniz için. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, Black Mirror olunca hayal kırıklığına uğrama gibi bir seçenek olmuyor pek :))

      Sil
  4. ben sadece 2 son seyrettim çünkü biraz sıkıcı olmaya başladı yine de seyrettiğim iki son fena değildi vaktim olursa baştan izleyip farklı tercih yapacağım..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tekrar tekrar aynı sahneleri izlemek bir yerden sonra biraz sıkıyor haklısınız :)) https://external-preview.redd.it/3YAutmi_a5fgNai9Hv22DgqF2zY3SHmAal7CtfAdVgQ.png?auto=webp&s=b9682f78809bab446c7e131eebde293b71a1c6e5 burada tıklanan tüm seçenekleri ve sonuçlarını paylaşmışlar, belki ilginizi çeker :))

      Sil
  5. ay tabiside hiçbişiyin kontrolu bizde değil yaa. rüyalarımız bile simulasyon yanii :) fena kuşatıldık, yabancılaştırıldık :) heey, dizi yazım geldiii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nasıl yani simülasyon o.o Bak bunu duymadım sanırım :D
      Holley bakayım o zamaan :D

      Sil
  6. Önce sormam gerek Eslem, yazı spoiler içeriyor mu :D Yazını çok merak ediyorum ama daha izlemediğim için spoiler yemekten çok korkuyorum :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Var ama spoilerlı kısımdan önce uyarıyorum ve araya resim koydum, korkmana gerek yok yani :D

      Sil

Yeni Yazılardan Haberdar Olun